Apabila timbul persoalan mengenai kedudukan Islam di Malaysia, biasanya akan timbul pula persoalan sifat Perlembagaan Persekutuan itu sendiri sama ada sekular ataupun Islamik. Banyak pihak mempertikaikan kesahihan negara Islam ini dengan mengutarakan laporan Suruhanjaya Reid dan keputusan Mahkamah Agong mengatakan Perlembagaan Persekutuan adalah bersifat sekular.
Polemik ini perlu diselesaikan
secara ilmiah, profesional dan berhemah berdasarkan fakta sejarah dan hakikat
yang berlaku di negara kita. Walaupun
mengikut sejarah, laporan Suruhanjaya Reid ada menyatakan kemasukan fasal Islam
adalah agama bagi Persekutuan tidak menjejaskan sifat sekular Perlembagaan.
Adakah kita terikat semata-mata kepada hasrat penggubal Perlembagaan itu yang
rata-ratanya bukan rakyat Malaysia.
Perdana Menteri
pertama, Tunku Abdul Rahman Putra juga berpendirian sedemikian. Malah,
penghakiman Tun Salleh Abas dalam kes Che Omar Che Soh mentafsirkan Islam dalam
Perkara 3 itu terhad kepada aspek amalan dan rasmi saja.
Jika diperhalusi,
Perlembagaan Persekutuan sebenarnya memperuntukkan banyak fasal mengenai agama
Islam. Umpamanya Perkara 3 menegaskan tanpa keraguan bahawa Islam adalah agama
Persekutuan.
Negara sekular seperti
Perancis, Turki dan India menyatakan dengan jelas dalam perlembagaan mereka
bahawa negara itu negara sekular tanpa merujuk kepada sebarang agama. Ia tidak
berlaku dalam Perlembagaan dengan wujudnya Perkara 3 di atas.
Jika Perlembagaan
adalah sekular, tentu Perkara 3 itu ditiadakan, malah ada banyak fasal lain
yang memberi keistimewaan dan kedudukan tinggi agama Islam. Ia mustahil berlaku
dalam sebuah negara sekular.
Sebuah negara sekular
tidak boleh mengeluarkan dana awam bagi perkembangan sesuatu agama kerana ia
bertentangan dengan prinsip sekularisme. Namun, di Malaysia, Kerajaan
Persekutuan dan kerajaan negeri memperuntukkan ratusan juta ringgit bagi
pengembangan dan kemajuan agama Islam, sama ada untuk pembinaan masjid,
peruntukan jabatan berkaitan agama Islam dan banyak lagi.
Tindakan kerajaan
selaras dengan peruntukan Perlembagaan yang membenarkan dana awam digunakan
bagi pembangunan agama Islam seperti diperuntukkan Perlembagaan dan sekali gus
menjadi bukti Islam mendapat tempat istimewa dalam Perlembagaan.
Perkara 11(4)
Perlembagaan pula memberi kuasa kepada Dewan Undangan Negeri dan Parlimen bagi
Wilayah Persekutuan membuat undang-undang mengawal dan menyekat penyebaran
agama bukan Islam di kalangan umat Islam.
Adalah mustahil dalam
sebuah negara bersifat sekular keistimewaan itu diberikan kepada sesebuah
agama. Hal ini dengan sendiri menafikan hujah Perlembagaan adalah perlembagaan
sekular.
Malah, dengan pindaan
Perlembagaan pada 1988 menyatakan bahawa Mahkamah Sivil tidak mempunyai bidang
kuasa mengganggu keputusan Mahkamah Syariah, sekali gus menaikkan kedudukan
agama Islam dan Mahkamah Syariah walaupun ada kalangan masyarakat tidak berpuas
hati dengan kedudukan itu. Sekali lagi keistimewaan diberikan kepada agama
Islam.
Malah, dalam banyak
keadaan lain, agama Islam dirujuk dan diiktiraf. Ia termasuk dalam sumpah
jawatan Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong juga menggunakan
format dengan menyebut nama Allah seperti lafaz wallahi wabillahi watallahi.
Ia sumpah syarie
mengikut lunas undang-undang syariah. Dengan menggunakan nama Allah SWT,
kedua-dua baginda berazam akan mempertahankan agama Islam di negara ini. Dengan
mengetepikan Islam, ia sudah tentu akan memecahkan sumpah Yang di- Pertuan
Agong mempertahankan Islam.
Malah, Perdana Menteri
dan kerajaannya juga wajib mempertahankan Islam sejajar dengan sumpah itu. Seluruh
rakyat seharusnya menerima hakikat ini dan tidak berdolak dalik berselindung di
bawah bayangan lampau.
Adalah jelas
Perlembagaan dan negara Malaysia bukan negara sekular dalam erti kata sekular
itu sendiri. Negara sekular memisahkan agama daripada perundangan dan
pentadbiran. Negara sekular meminggirkan agama dalam mengejar kemajuan.
Namun, Islam beberapa
kali disebut dalam Perlembagaan Persekutuan dan diberikan tempat yang tinggi.
Beberapa kes diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan dalam beberapa tahun
kebelakangan ini mengesahkan kedudukan istimewa Islam dalam negara.
Negara sekular tidak
memberi keistimewaan langsung kepada sebarang agama dalam menjalankan aktiviti
agama mereka. Perkara itu tidak berlaku di Malaysia dan penjelasan di atas
sebahagian daripada bukti bahawa Malaysia bukanlah negara sekular.
Namun, oleh kerana
negara ini bukanlah negara sekular tidaklah secara automatik ia menjadi negara
teokratik. Malaysia bukan sebuah negara yang mengamalkan undang-undang Islam.
Ini dapat dilihat kerana pelbagai undang-undang yang digubal tidak semuanya
selari undang-undang Islam.
Walaupun Butiran 1
Senarai 2 Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan Dewan
Undangan Negeri berkuasa mewujudkan dan menghukum kesalahan yang dilakukan
penganut agama Islam terhadap perintah agama Islam, tetapi ia dibataskan hanya
kepada perkara yang tidak disenaraikan dalam Senarai 1 Jadual yang sama dan
takat hukuman pula ditentukan oleh undang-undang Persekutuan.
Kesimpulannya, Malaysia
bukanlah sebuah negara sekular, tetapi ia juga tidak mencapai tahap menjadi
sebuah negara Islam.
No comments:
Post a Comment