Faktor utama mengapa hak
orang Melayu di sisi Perlembagaan sering dipersoalkan ialah tidak tegas dari
segi penguatkuasaan dan sifat apologetik. Inilah dua karakter yang menyebabkan
Perkara 153 dipijak, menyebabkan kedudukan orang Melayu dipijak sehingga orang
Melayu rasa bersalah dan malu untuk mengaku kita sebenarnya ada keistimewaan.
Tidak mustahil mereka
yang mencetuskan semua ini. Mereka yang nak jadi juara memperjuangkan hak sama
rata, tanpa memahami sejarah Perlembagaan secara semangatnya. Mereka melihat
Perkara 153 itu seolah-olah membawa pandangan buruk kepada Melayu, mereka rasa
keistimewaan itu macam bantuan kepada orang cacat, benda yang buruk kepada
orang Melayu. Ini menjadikan orang memijak Perlembagaan. Mereka ini tali barut
yang menjadikan Perkara 153 dan orang Melayu sendiri bencikan keistimewaan
Melayu. Kita tidak menafikan perkembangan mutakhir ini menunjukkan wujud dua
Melayu iaitu Melayu liberal dan Melayu Perlembagaan..
Kita lihat suara untuk
kesamarataan ini semakin berkumandang tetapi ia seolah-olah menjurus kepada
bidang tertentu sahaja? Kita lihat dalam
pengambilan anggota polis terbuka kepada semua kaum tetapi adakah kaum bukan
Melayu berminat menyertainya. Kita tidak pasti apa benda dan sektor mana yang
mereka inginkan. Kalau nak juga keistimewaan Melayu ditarik balik tunjukkan
bahawa keistimewaan ini telah menafikan mereka daripada mendapat hak-hak yang
munasabah termasuk dari sudut ekonomi dan politik. Tunjukkan, barulah kita
fikir Perlembagaan itu layak diubah.
Apa yang berlaku
sekarang lebih kepada agenda politik. Sepatutnya semua pihak mesti membezakan
antara politik dengan Perlembagaan. Jika kita lihat kedudukan bukan Melayu
terutama dari sudut politik dan ekonominya amat memberangsangkan dan bukan
sedikit kalangan mereka yang kaya raya di sebalik wujudnya Perkara 153 ini.
Hakikatnya, tidak nampak
apa salahnya dalam sistem itu, cuma mekanisme itu yang perlu dilihat balik dan
saya rasa Perkara 153 tidak boleh dikompromi dalam membina bangsa Malaysia.
Kita tidak boleh potong Perkara 153 sampai bila-bila pun, kerana bangsa kita
memerlukan safeguard (pengawalseliaan) iaitu Perlembagaan untuk mengawal
Melayu.
Kita mesti ingat di
dunia hanya di Malaysia yang wujud Melayu begini, di Indonesia sudah tidak ada,
di Afrika Selatan juga tidak ada identiti Melayu sebegini. Kita yang masih
tulen dan mempunyai keistimewaan kalau hendak dilihat Melayu di Singapura apa
agaknya yang mereka ada.
Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan. Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit dan
sebagainya bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan
Sarawak.
(1) Menjadi
tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong untuk melindungi kedudukan istimewa orang
Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan
kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan Perkara ini.
(2) Walau apa pun
apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, tetapi tertakluk kepada peruntukan Perkara
40 dan peruntukan Perkara ini, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjalankan
fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut apa-
apa cara yang perlu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak
negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan untuk memastikan perizaban
bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak
apa-apa perkadaran yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong
daripada jawatan dalam perkhidmatan awam (selain perkhidmatan awam sesuatu
Negeri) dan daripada biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau
latihan yang seumpamanya atau kemudahan khas lain yang diberikan atau diadakan
oleh Kerajaan Persekutuan dan, apabila apa-apa permit atau lesen dikehendaki
oleh undang-undang persekutuan bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau
perniagaan, maka, tertakluk kepada peruntukan undang-undang itu dan Perkara
ini, daripada permit dan lesen itu.
(3) Yang di-Pertuan
Agong boleh, bagi memastikan, mengikut Fasal (2), perizaban bagi orang Melayu
dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak jawatan-jawatan dalam
perkhidmatan awam dan biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau
latihan atau kemudahan khas lain, memberikan apa-apa arahan am yang dikehendaki
bagi maksud itu kepada mana-mana Suruhanjaya yang baginya Bahagian X terpakai
atau kepada mana-mana pihak berkuasa yang dipertanggungkan dengan tanggungjawab
bagi pemberian biasiswa, danasiswa atau keistimewaan pendidikan atau latihan
atau kemudahan khas lain itu; dan Suruhanjaya atau pihak berkuasa itu hendaklah
mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.
No comments:
Post a Comment