Antara perkara yang
semakin lantang menjadi perdebatan atau perbahasan ialah mengenai Perkara 153
berhubung keistimewaan orang Melayu. Walaupun pihak-pihak yang berbuat demikian
amat memahami ia sesuatu yang sensitif namun mereka tidak mempedulikan itu
semua.
Sebaliknya satu demi
satu hujah mereka keluarkan bagi menggugat apa yang sudah terpahat dalam
Perlembagaan. Persoalannya wajarkah perkara seumpama itu terus menjadi
pertikaian? Tidakkah ia sepatutnya dihormati memandangkan ia adalah satu
Perlembagaan negara?
Apa yang terjadi
sekarang kerana orang Melayu dilihat lemah. Malah, kegagalan orang Melayu untuk
berhujah mengenai intipati apa yang terkandung dalam Perlembagaan juga menjadi
punca pihak lain mampu mempertikaikan apa yang sudah diperuntukkan.
Selain itu, sikap
generasi baru yang mahu memperjuangkan kesamarataan antara kaum juga turut
menyebabkan segala yang ditetapkan oleh Perlembagaan mengenai orang Melayu
semakin ‘terancam’.
Kalau kita mengkaji
sentimen sesetengah pihak pada masa ini ia memang menunjukkan mereka mahu
melihat apa yang ada dalam Perlembagaan dan kemudian mempertikaikan
kewujudannya tanpa mahu memahami kenapa ia diwujudkan. Apa yang sepatutnya
orang ramai lakukan ialah bertanya kenapa sesuatu perkara dalam Perlembagaan
itu diwujudkan, contohnya dalam soal hak keistimewaan orang Melayu yang
terkandung dalam Perkara 153.
Kalau melihat sejarah
bangsa kita dan pembentukan Perlembagaan sesetengah perkara itu harus diterima,
ertinya tidak boleh dirobek atau diubah semata-mata untuk mengikut perubahan
semasa. Dalam demokrasi ada ruang bagi membolehkan perkara dalam Perlembagaan
diperbincangkan tetapi bukan sampai ke tahap yang boleh menggugat Perlembagaan
itu sendiri. Ini termasuklah perbincangan yang menjurus ke arah provokasi
seperti hendak membuang peruntukan Perlembagaan yang sedia ada.
Kalau kita mengkaji
Suruhanjaya Reid, ia mengatakan kalau kita mengambil hak Melayu secara tidak
terancang ia boleh meruntuhkan pembinaan bangsa dan negara. Atas sebab itu saya
tidak bersetuju jika ada pihak mengatakan bahawa Perkara 153 memberi kelebihan
melampau kepada orang Melayu.
Ini kerana sistem
tersebut mesti bergerak dengan hak-hak munasabah terhadap bangsa lain.
Suruhanjaya Reid merujuk salah satu terma Perlembagaan ialah menjaga kedudukan
Melayu dan Islam serta menjaga hak-hak munasabah terhadap bangsa lain, jadi
apabila kita menjaga kepentingan Melayu ini tidak bermakna kita mengabaikan
bangsa lain. Untuk membina sebuah negara yang aman dan damai serta mewujudkan
kestabilan politik kita memerlukan kesaksamaan dan keadilan.
Mengikut Perlembagaan
orang Melayu diberi sedikit kelebihan atau keistimewaan tetapi dari segi
aplikasinya mungkin tidak begitu ketara. Adalah tidak adil untuk mengatakan
orang Melayu mendapat segala-galanya. Cuba lihat siapa yang mengawal ekonomi
kita?
Kalau kita mengkaji
laporan Suruhanjaya Reid mengenai Perlembagaan, kelebihan kepada orang Melayu
diberikan sejak 1948. Pada tahun itu, orang British sendiri tidak pernah
menyentuh soal Melayu dan Islam. Ini kerana ia menjadi subjek yang terlalu
sensitif kepada British. Namun dalam masa yang sama terdapat terma bahawa
bangsa lain tidak diabaikan.
Punca utama kerana orang
Melayu tidak pandai berhujah, kita tidak memahami sejarah sendiri. Kelemahan
orang Melayu sekarang ialah tidak memahami kenapa diwujudkan keistimewaan dalam
Perlembagaan. Atas sebab itulah kalau kita lihat ada di kalangan orang Melayu
sendiri menentang Perkara 153.
Kalau kita merujuk
pembinaan bangsa, adalah jelas semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum berhak
untuk merasa bangga menjadi rakyat negara ini tetapi ia tidak bermaksud
kepentingan Melayu harus dilunturkan. Kita memahami sejarah menunjukkan
Malaysia adalah sebuah negara yang dianggotai oleh pelbagai bangsa tetapi kita
tidak boleh mengenepikan kerangka asas pembinaan negara ini iaitu orang Melayu.
Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan. Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit dan
sebagainya bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan
Sarawak.
(1) Menjadi
tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong untuk melindungi kedudukan istimewa orang
Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan
kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan Perkara ini.
(2) Walau apa pun
apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, tetapi tertakluk kepada peruntukan Perkara
40 dan peruntukan Perkara ini, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjalankan
fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut apa-
apa cara yang perlu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak
negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan untuk memastikan perizaban
bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak
apa-apa perkadaran yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong
daripada jawatan dalam perkhidmatan awam (selain perkhidmatan awam sesuatu
Negeri) dan daripada biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau
latihan yang seumpamanya atau kemudahan khas lain yang diberikan atau diadakan
oleh Kerajaan Persekutuan dan, apabila apa-apa permit atau lesen dikehendaki
oleh undang-undang persekutuan bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau
perniagaan, maka, tertakluk kepada peruntukan undang-undang itu dan Perkara
ini, daripada permit dan lesen itu.
(3) Yang di-Pertuan
Agong boleh, bagi memastikan, mengikut Fasal (2), perizaban bagi orang Melayu
dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak jawatan-jawatan dalam
perkhidmatan awam dan biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan
atau kemudahan khas lain, memberikan apa-apa arahan am yang dikehendaki bagi
maksud itu kepada mana-mana Suruhanjaya yang baginya Bahagian X terpakai atau
kepada mana-mana pihak berkuasa yang dipertanggungkan dengan tanggungjawab bagi
pemberian biasiswa, danasiswa atau keistimewaan pendidikan atau latihan atau
kemudahan khas lain itu; dan Suruhanjaya atau pihak berkuasa itu hendaklah
mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.
No comments:
Post a Comment