Seharusnya sebagai umat Islam diasuh supaya
bertasamuh atau berlapang dada dalam berbeza pandangan apatah lagi dalam hal
yang melibatkan perkara-perkara ijtihad yang terbuka luas untuk umat berbeza
pandangan. Malah tiada siapa berhak mendakwa pandangan merekalah yang betul dan
diterima Allah.
Sebab itulah kita wajar mencontohi akhlak
ulama muktabar terdahulu seperti Imam As-Syafie yang menyebut:
"Pandanganku benar namun boleh jadi salah, pandangan orang lain salah
namun boleh jadi benar."
Dalam membuat keputusan perlu dilakukan
mengambil pendekatan ijtihad secara kolektif yang membuat pertimbangan mengenai
satu-satu isu secara kefahaman holistik yang seiring dengan prinsip dan kaedah
syarak.
"Berhukum atas sesuatu mesti
memperkirakan kefahaman menyeluruh mengenai isu tersebut." (Al-Ghazali,
Al-Mustashfa fi usul al-fiqh; 9-11)
Dalam konteks ijtihad, tiada istilah siapa
yang betul mahupun salah secara mutlak, sebagaimana hadis Nabi SAW:
"Apabila seorang hakim memutuskan sesuatu keputusan, maka dia berijtihad
dan ijtihadnya betul, maka baginya dua pahala. Dan apabila dia berijtihad dan
keputusannya salah, maka baginya satu pahala." (Hadis riwayat Muslim dan
Bukhari)
No comments:
Post a Comment