Orientalis menurut Kamus Dewan Edisi
Keempat bermaksud pakar dalam bahasa, kebudayaan dan lain-lain bangsa Timur.
Namun, orientalis secara terminologi biasanya merujuk kepada golongan bukan
Islam yang mengkaji mengenai agama dan umat Islam secara khusus, sama ada bagi
tujuan ilmu semata-mata atau lazimnya dengan agenda tertentu.
Sejak kebangkitan ilmu di Barat, golongan
orientalis cukup gigih membuat kajian tentang khazanah ilmu Islam. Tugas mereka
bertambah mudah dengan kerjasama daripada penjajah Barat yang menjajah negara
Islam dan membawa pulang sejumlah besar manuskrip ilmuwan Islam ke tanah air
mereka.
Menurut Abdullah Muhammad an-Na'imi dalam
bukunya al-Istisyraq fi as-Sirah an-Nabawiyyah (1997), jumlah keseluruhan buku
dan kajian yang dihasilkan oleh orientalis Barat berkaitan Islam dan
kesusasteraan Arab sejak 1811 sehingga 1950 sahaja iaitu sekitar 140 tahun
adalah berjumlah kira-kira 60,000 judul.
Jumlah yang amat besar ini meliputi
pelbagai bidang ilmu pengajian Islam seperti akidah, tafsir, hadis, fiqah,
usul, tasawuf, kalam, sirah nabawiyah, bahasa Arab, sejarah Islam, perbandingan
mazhab dan sebagainya. Hingga muncul dalam kalangan mereka ahli yang dianggap
pakar rujuk bagi setiap bidang ilmu berkenaan. Misalnya dalam bidang sirah
nabawiyyah terkenal dengan W Montgomery Watt, Carl Brockelmann dan Julius
Wellhausen.
Mereka giat mencetak dan menerbitkan
manuskrip ulama Islam yang dibawa pulang ke negara mereka. Contohnya, kitab
Sahih al-Bukhari pertama kali dicetak di Leiden, Holland antara 1862 hingga
1868 yang diselenggarakan oleh M Ludolf Krehl dan Theodor Juynboll. Kitab
Tabaqat Ibn Sa'd yang diselenggarakan oleh Edward Sachau juga dicetak di Leiden
antara 1904 hingga 1908 dalam lapan jilid. Kitab Sirah Ibn Hisyam yang
diselenggarakan oleh Ferdinand Wüstenfeld pula dicetak di Göttingen, Jerman
antara 1858 hingga 1860.
Di antara kalangan orientalis ada yang
ikhlas mengkaji mengenai Islam atas dasar ilmu dan untuk kebaikan sejagat.
Namun, tidak kurang juga yang membuat kajian untuk mencari kekuatan dan
kelemahan umat Islam untuk dijadikan sebagai satu senjata memburuk-burukkan
Islam.
Ada antara kajian orientalis dari dahulu
sehingga kini menumpukan tentangan terhadap Islam daripada kembali berkuasa
semula.
Islam di atas nama al-Din pernah menguasai
dunia dan menjadi kuasa besar dunia. Islam membina kekuatan sendiri dan menjadi
kuasa besar tunggal. Ini yang menggerunkan para musuh Islam.
Atas dasar inilah, William Ewart Gladston,
Snouck Hurgronje dan lain-lain mengeluarkan kenyataan bahawa Islam mesti
dihalang daripada menang semula dan kembali memerintah.
Golongan orientalis memberi tumpuan
bagaimana boleh menghalang Islam daripada bangkit kembali. Mereka akan mengkaji
kekuatan dan kelemahan umat Islam. Maka dicipta berbagai-bagai persepsi buruk
mengenai umat Islam dan memperkenalkan budaya atau cara hidup yang boleh melemahkan
umat Islam.
Serangan pemikiran melalui hiburan, pergaulan
bebas,sikap ekstrem, pertelingkahan sesama sendiri, ketaasuban, ekonomi dan
politik dijadikan medium menjauhkan umat Islam daripada ajaran sebenar yang
memacu kepada kejayan.
Akibat serangan tersebut umat Islam menjadi
semakin jauh daripada panduan al-Quran dan sunah. Sebahagian umat Islam
terpengaruh dengan serangan pemikiran dicipta orientalis itu dan menyebabkan
umat Islam hilang jati diri dan kekuatan yang sepatutnya dimiliki.
No comments:
Post a Comment