Penerbangan formasi adalah pergerakan
pesawat dalam satu formasi yang membentuk satu corak yang unik bila dilihat
dari pandangan mata kasar.
Ada banyak jenis penerbangan formasi yang
sering digunakan dalam upacara lintas hormat. Antaranya adalah formasi Vic,
Echelon Port, Echelon Starboard dan Line Astern. Kalau hendak tahu
bentuk formasi berkenaan, anda boleh saja google di internet.
Pada kebiasaannya, juruterbang yang
terpilih untuk mengemudikan pesawat dalam penerbangan formasi ini adalah
dipilih dari kalangan mereka yang berpengalaman dan berkemahiran tinggi dalam
mengendalikan pesawat.
Pernah dengar tak Team Red Arrows? Mereka
ini adalah juruterbang terlatih. Terbaik di kalangan yang terbaik. Memang tugas
mereka adalah membuat pertunjukan udara dengan pelbagai jenis formation yang
unik dan sukar.
Penerbangan formasi yang dilakukan Red
Arrows memang cukup hebat. Justeru, amat sukar hendak terpilih masuk dalam pasukan
ini. Hanya yang terbaik akan terpilih masuk dalam pasukan antara terbaik di
dunia ni.
Walau pun begitu, kemalangan tetap juga
pernah berlaku pada kumpulan sehebat Red Arrows ini akibat dari beberapa faktor
seperti masalah tekbikal dan kecuaian manusia.
Masalah cuaca dan angin lintang jarang
menjadi penyebab kemalangan kerana juruterbang akan buat penilaian yang jitu
sebelum terbang untuk mengelakkan kemalangan.
Kecuaian manusia boleh terjadi kepada mana-mana
juruterbang sama ada juruterbang baharu atau yang berpengalaman.
Bagi kapal terbang, dalam formasi Vic, pesawat
paling depan itu dipanggil “pemimpin”. Pesawat di sebelah kiri dan dan kanan
biasanya dipanggil "sayap".
Bagi helikopter, biasanya dalam lintas
hormat akan membuat formasi Line Astern.
Pesawat paling depan adalah pemimpin,
manakala pesawat seterusnya d ibelakang biasanya dipanggil no.2, no.3, no.4,
no.5, dan no.6
Semasa lintas hormat, tugas lpemimpin"
adalah sebagai "penjaga masa", koordinat dengan pegawai pemerhati di
bawah dan meberi arahan kepada pesawat lain yang mengikuti d ibelakangnya.
Tugas pesawat lain pula adalah mengikut pesawat
"pemimpin" dan kekalkan jarak sesuai semasa penerbangan lintas hormat
sedang berjalan.
Apa jua pergerakan kapal “pemimpin” perlu
dituruti dengan penuh displin oleh pesawat terdekatnya. Sebab itu, sebelum
penerbangan, taklimat khas akan dilakukan.
Dan jika ada sebarang masalah teknikal atau
mekanikal, juruterbang mana-mana pesawat akan terus memaklumkan dan
meninggalkan atau keluar daripada formasi penerbangan tersebut.
Dan "keluar" itu juga dilakukan
mengikut SOP yang telah ditetapkan semasa taklimat. Semua juruterbang mesti ambil
perhatian terhadap tekniknya.
Pesawat-pesawat lain akan teruskan tugasan
dan apabila selesai, pesawat-pesawat lain akan mendarat manakala pesawat “pemimpin”
akan kembali dan melakukan “mencari dan menyelamat pada pesawat yang mungkin
terpaksa mendarat cemas itu tadi.
Semua juruterbang yang terlibat mesti faham
dengan tugasan yang akan dijalankan dan semua juruterbang juga mestilah sihat
dan cergas sebelum tugas ini dijalankan.
Kredit Mohd Ezairol Rezan Zainol
No comments:
Post a Comment