Kalau soal Melayu hendak
ditarik balik apa yang raja ada lagi? Sedangkan institusi raja-raja
bertanggungjawab terhadap dua perkara iaitu Melayu dan Islam. Institusi
raja-raja dibentuk oleh Perlembagaan dengan tujuan mewujudkan kestabilan
politik. Tetapi kalau soal Melayu ditarik dalam Perkara 153, ertinya raja pun
tidak akan wujud.
Keadaan itu kalau
berlaku sudah tentulah akan menjejaskan kestabilan politik negara. Bagaimanapun
kalau boleh soal mengenai Melayu ini tidaklah dibincangkan dalam suasana
terlalu panas atau penuh provokasi. Tetapi dalam masa yang kita sudah tidak
mampu menyembunyikan segala-galanya di bawah karpet. Masyarakat kita sudah
mengetahui isi kandungan Perlembagaan. Oleh itu orang Melayu terutama pemimpin
kita harus pandai berhujah dan memahami Perlembagaan tanpa sentimen politik.
Kita harus pisahkan
antara isu politik dengan isu Perlembagaan. Kita perlu berbincang soal
Perlembagaan secara akademik dan intelektual bukan provokasi. Semakin banyak
peruntukan Perlembagaan mengenai orang Melayu diganggu gugat. Dahulu ia bermula
dengan Perkara 152 iaitu mengenai bahasa Melayu dan sekarang Perkara 153 pula.
Kalau pencabulan ini
terus dibiarkan, ia akan menyebabkan porak peranda kerana sistem pentadbiran
negara dan kestabilan politik akan terancam.
Membiarkan
peruntukan-peruntukan itu dibincangkan secara provokatif mendatangkan masalah
lebih besar. Dalam soal ini pemain harus memastikan peruntukan itu dijalankan
sebagaimana yang dimaksudkan dalam Perlembagaan. Selain itu, mereka juga harus
memantau sejauh mana peruntukan itu dilaksanakan.
Para pemain dalam sistem
ini perlu berubah dan melihat balik apa yang mereka buat itu bertepatan dengan
tujuan atau objektif Perlembagaan atau tidak. Ini bagi mengelakkan Perlembagaan
hanya menjadi kosmetik.
Kalau Perlembagaan itu
hendak dihormati ia harus dilaksanakan, masalahnya tidak ada penguatkuasaan
jika ia dilanggar. Walaupun Perlembagaan bukanlah kanun keseksaan tetapi kita
sudah membina satu konvensyen atau adat Perlembagaan yang harus dihormati.
Atas sebab itu kita
memerlukan penguatkuasaan yang tegas ke atas pencabulan Perlembagaan. Kalau
kita dilihat lemah dalam soal ini sudah pasti ada pihak yang akan melakukan
provokatif untuk menolak apa-apa yang termaktub dalam Perlembagaan.
Tidak dapat dinafikan
bahawa generasi baru memperjuangkan kesamarataan. Perjuangan itu perlu
dilandaskan kepada asas Perlembagaan. Semua rakyat mendapat haknya mengikut
selayaknya.
Adakah asas kesamarataan
itu menjadi benda yang kukuh? Kenapa kita analogi sistem kesamarataan kita
dengan barat. Apa yang ada di negara kita terlalu unik. Sepatutnya kita pergi
kepada keadilan bukan kesamarataan.
Faktor utama yang
menyebabkan kekeliruan ini berlaku kerana orang tidak faham apa konsep keadilan
dalam sistem Perlembagaan kita. Kalau hendak bagi semua orang sama rata itu
tidak adil. Lihatlah sejarah bangsa mana-manapun sudah pasti ada sesetengah
golongan harus diberi keutamaan.
Apa yang diberikan oleh
Perlembagaan kepada orang Melayu tidaklah melampau. Jadi tidak perlulah lagi
dipersoalkan mengenai hak keistimewaan orang Melayu ini. Mereka yang
membangkitkan isu berkenaan mempunyai agenda politik.
Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan. Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit dan
sebagainya bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan
Sarawak.
(1) Menjadi
tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong untuk melindungi kedudukan istimewa orang
Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan
kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan Perkara ini.
(2) Walau apa pun
apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, tetapi tertakluk kepada peruntukan Perkara
40 dan peruntukan Perkara ini, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjalankan
fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut apa-
apa cara yang perlu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak
negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan untuk memastikan perizaban
bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak
apa-apa perkadaran yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong
daripada jawatan dalam perkhidmatan awam (selain perkhidmatan awam sesuatu
Negeri) dan daripada biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau
latihan yang seumpamanya atau kemudahan khas lain yang diberikan atau diadakan
oleh Kerajaan Persekutuan dan, apabila apa-apa permit atau lesen dikehendaki
oleh undang-undang persekutuan bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau
perniagaan, maka, tertakluk kepada peruntukan undang-undang itu dan Perkara
ini, daripada permit dan lesen itu.
(3) Yang di-Pertuan
Agong boleh, bagi memastikan, mengikut Fasal (2), perizaban bagi orang Melayu
dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak jawatan-jawatan dalam
perkhidmatan awam dan biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau
latihan atau kemudahan khas lain, memberikan apa-apa arahan am yang dikehendaki
bagi maksud itu kepada mana-mana Suruhanjaya yang baginya Bahagian X terpakai
atau kepada mana-mana pihak berkuasa yang dipertanggungkan dengan tanggungjawab
bagi pemberian biasiswa, danasiswa atau keistimewaan pendidikan atau latihan
atau kemudahan khas lain itu; dan Suruhanjaya atau pihak berkuasa itu hendaklah
mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.
No comments:
Post a Comment