Wednesday 30 May 2018

UJIAN LAPAR DAN DAHAGA SATU DUGAAN BESAR

Ibadat puasa merupakan sekatan atau halangan bagi manusia melakukan perkara yang pada dasarnya boleh dilakukan pada waktu-waktu lain yang menjadi cabaran menguji ketakwaan. Ujian penting dalam ibadat puasa ialah lapar dan dahaga.

Ketika biasa tidak ramai melalui detik lapar dan dahaga. Jadi ia dianggap satu dugaan besar. Manusia mudah melenting atau marah jika dalam keadaan lapar. Bahkan, manusia sungguh melakukan apa saja demi mendapatkan makanan dan minuman.

Sememangnya manusia mudah tersentak dan insaf apabila nikmat makan dan minum disekat. Sebaliknya, manusia mudah terpedaya dengan hidangan yang lazat-lazat dan dari jenis baik-baik.

Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 155 bermaksud: “Demi sesungguhnya Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan kelaparan, kekurangan harta benda, dan jiwa serta hasil tanaman.  Dan berikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.”

Sesuai dengan kelebihan Ramadan, Rasulullah mengingatkan dan menyeru seluruh umatnya agar merebut peluang tersebut. Kehadiran Ramadan dianggap satu kejayaan dan setiap orang menghargai kedatangan itu diberikan ucapan tahniah, tanda seseorang itu sedar dan bersedia merebut rahmat yang tersedia.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Dikunjungi bulan Ramadan, penghulu segala bulan, ucaplah selamat datang atas ketibaan bulan ibadat yang penuh berkat dan rahmat, maka layanlah tetamu yang sedang datang itu.” (Hadis riwayat Thabrani).

Layanan terhadap Ramadan bermakna tidak mempersia-siakan masa dan peluang untuk melakukan ibadat. Peluang terbaik sekali setahun tidak mungkin dilepaskan oleh mereka yang selalu menghitung kebahagiaan di akhirat.

Inilah peluang menambahkan koleksi pahala dan menampung kekurangan atau kecacatan ibadat dilakukan sepanjang bulan berlalu. Jangan sangka apa dilakukan sebelum ini telah sempurna dan mencukupi.

Rasulullah yang telah dijanjikan tempat terbaik di sisi Allah, tidak henti-henti beribadat kepada Allah dalam apa keadaan sekalipun. Rasulullah sentiasa menanti-nantikan kedatangan Ramadan dan menyambutnya dengan kegembiraan.

Semangat Ramadan ditunjukkan Rasulullah perlu diterjemahkan oleh seluruh Muslim melalui peningkatan ibadat sepanjang Ramadan. Sesungguhnya konsep ibadat sungguh luas. Ia bukan sekadar menunaikan puasa pada sebelah siangnya dan bertawarih pada malamnya.

No comments:

Post a Comment