Segala jenis tahi adalah najis. Apabila
terkena pakaian, wajib dicuci sebelum memakainya ketika solat. Jika menyedari
ada najis pada pakaian setelah solat, solat batal dan wajib diulang semula.
Jika ingin memakai pakaian yang terkena
najis, wajib membasuh kawasan yang dikenai najis, kemudian baru memakainya
untuk solat.
Najis dimaafkan jika terlalu sedikit, payah
dijaga dan sukar dielakkan. Najis yang dianggap sedikit ialah yang tidak
kelihatan oleh mata.
Contohnya lalat yang hinggap di baju kita.
Kemungkinan ada najis yang dibawanya. Namun najis itu dimaafkan kerana tidak
dilihat oleh mata.
Adapun tahi cicak, ia dapat dilihat oleh
mata, kerana itu dikira banyak dan tidak dimaafkan. Maka wajiblah diulangi
semula solat.
Itu adalah menurut mazhab Syafiie. Sebahagian ulama (antaranya mazhab Maliki)
berkata; najis dikira banyak apabila melebihi saiz satu dirham. Jika kurang
dari saiz itu, dikira sedikit dan dimaafkan. (al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah
al-Kuwaitiyah, 40/114).
Menurut ulama, najis ketika kering tidak akan berpindah kepada orang atau objek
yang menyentuhnya. Maka apabila kita menyentuh najis ketika kita kering dan
najis itu juga kering, tidak dituntut kita membasuh anggota atau pakaian kita
yang menyentuh najis itu kerana pemindahan najis tidak berlaku.
Maka apabila pakaian kita terkena tahi
cicak kering (atau kita memijaknya), memadai dengan kita membuangnya dan tidak
wajib kita membasuh pakaian kita.
Hukum yang sama bagi kes terpijak tahi
anjing kering. Namun jika tahi kering itu melekat pada pakaian atau anggota
kita dan kita hanya menyedarinya selepas solat, solat kita dikira batal kerana
kita solat dalam keadaan membawa najis. Hendaklah dibuang najis kering itu,
kemudian ulang semula solat.
Pada
asalnya, mazhab Syafie memandang tinja, bahan buangan dan kencing itu najis
daripada sekalian haiwan sekalipun binatang yang dimakan dan tidak dimakan.
Namun
ada beberapa keadaan, yakni berlaku umm al-balwa, keadaan apabila keberadaan
najis itu susah dikawal dan dielakkan, seperti tahi burung di masjid, tinja
ikan di dalam air dan tinja belalang, dan tinja haiwan yang tidak ada darah
mengalir di dalam badannya termasuklah cicak mengikut pandangan sebahagian
ulama, maka ia dianggap najis juga, tetapi dimaafkan kerana sukar untuk
dielakkan. (Rujuk kenyataan Imam Nawawi dalam al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab
(2/550); Nihayah al-Muhtaj (1/80).
Justeru, jika tahi cicak itu boleh dielakkan, maka
jika terpijak, dianggap najis yang perlu dibuang dan boleh merosakkan solat.
Namun jika sedikit, dan akibat sukar untuk mengelakkannya, tidaklah merosakkan
solat kerana najis itu dimaafkan.
Namun,
perlu ditegaskan bahawa terkena najis cicak tidak menyebabkan batal air
sembahyang atau wuduk. Ketika ada air sembahyang dan terkena tahi cicak, wuduk
itu tidak batal, tetapi perlu dibersihkan sebelum bersembahyang.
Jika
tidak dibersihkan najis cicak itu akan menyebabkan sembahayang tidak sah kerana
bahagian badan atau pakaian yang digunakan ketika bersembahyang itu terkena
najis.
Salah
satu syarat sah sembahyang ialah suci daripada najis pada bahagian badan,
pakaian (termasuk apa-apa yang berada di badan) dan tempat.
No comments:
Post a Comment