Perbincangan
tentang anjing, dianggap agak sensitif di kalangan umat Islam di Malaysia. Isu
berkenaan menyentuh anjing pernah dibincangkan secara hangat pada tahun 1940 di Kelantan melibatkan tokoh ulama terkemuka Tanah Melayu, seperti
Haji Wan Musa yang merupakan Mufti Kelantan, Kadi Besar Singapura dan ramai lagi. Perbincangan itu turut dihadiri Raja Kelantan, Sultan Ibrahim. Selepas perbincangan tersebut, mereka
bergambar dengan disertakan seekor anjing bersama.
Perihal
anjing pernah diceritakan dalam beberapa ayat al-Quran dalam beberapa bentuk.
Antaranya adalah diceritakan tentang anjing dalam kerangka kisah Ashab
al-Kahfi.
Firman
Allah SWT bermaksud: “Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur; dan Kami balik-balikkan
mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri; sedang anjing
mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua; jika engkau melihat
mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri daripada mereka, dan tentulah
engkau akan merasa sepenuh-penuh gerun takut kepada mereka” (Surah al-Kahf,
ayat 18)
Dan
firman Allah SWT di dalam surah yang sama yang bermaksud: “(Sebahagian dari) mereka
akan berkata: “Bilangan Ashaabul Kahfi itu tiga orang, yang keempatnya ialah
anjing mereka “; dan setengahnya pula berkata:”Bilangan mereka lima orang, yang
keenamnya ialah anjing mereka” – secara meraba-raba dalam gelap akan sesuatu
yang tidak diketahui; dan setengahnya yang lain berkata: “Bilangan mereka tujuh
orang, dan yang kedelapannya ialah anjing mereka”. Katakanlah (wahai Muhammad):
“Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tiada yang mengetahui
bilangannya melainkan sedikit”. Oleh itu, janganlah engkau berbahas dengan
sesiapapun mengenai mereka melainkan dengan bahasan (secara sederhana) yang
nyata (keterangannya di dalam Al-Quran), dan janganlah engkau meminta
penjelasan mengenai hal mereka kepada seseorangpun dari golongan (yang
membincangkannya). (Surah al-Kahf, ayat 22)
Dalam
al-Quran juga diceritakan tentang anjing perburuan. Firman Allah yang bermaksud: “Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): “Apakah (makanan) yang dihalalkan
bagi mereka?” Bagi menjawabnya katakanlah: “Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang
lazat-lazat serta baik, dan (buruan yang ditangkap oleh) binatang-binatang
pemburu yang telah kamu ajar (untuk berburu) mengikut cara pelatih-pelatih
binatang pemburu. Kamu mengajar serta melatihnya (adab peraturan berburu)
sebagaimana yang telah diajarkan Allah kepada kamu. Oleh itu makanlah dari apa
yang mereka tangkap untuk kamu dan sebutlah nama Allah atasnya (ketika kamu
melepaskannya berburu); dan bertaqwalah kepada Allah (dengan memelihara diri
dari memakan yang diharamkan Allah); Sesungguhnya Allah Maha Cepat hitungan
hisabNya” (Surah al-Maidah, ayat 4)
Di dalam hadis
juga, ada dipamerkan tentang seorang pelaku dosa besar boleh diampunkan dosa
oleh Allah disebabkan memberi minum kepada anjing.
Maksud hadis: “Daripada Abu Hurairah, Sesungguhnya Rasulullah SAW berkata, ketika seorang
lelaki berjalan di satu laluan, dia merasa kehausan, lalu dia dapati ada sebuah
telaga. Dia masuk ke dalamnya, minum air dan keluar. Dia ternampak seekor
anjing tercungap-cingap dan menjilat tanah lembab ekoran kehausan. Lelaki itu
berkata, sesungguhnya anjing ini sampai kehausan sepertimana aku kehausan tadi.
Lalu, lelaki itu turun ke dalam telaga dan mengisi air pada kasutnya sehingga
penuh, kemudian dia mengigit kasutnya itu dengan mulutnya hingga dia panjat
telaga tersebut lalu memberi minum kepada anjing tersebut. Allah SWT berterima
kasih kepadanya dan mengampunkan dosanya“ (Muwatta’, hadis no, 3435)
Dari ini,
kita akan dapati bahawa dari sudut pandang al-Quran dan Hadis, perbincangan
tentang anjing bukan perkara yang sensitif. Namun, dianggap sensitif di
kalangan orang Melayu.
Tidak
diketahui, apa penyebab perasaan sensitif ini sebegini berlaku. Mungkin terlalu
terikat dengan penekanan terhadap mazhab Syafie yang rata-ratanya menyatakan
hukum anjing adalah najis mughalazah (najis berat), menjadikan ia dianggap
cukup jijik dan amat sensitif.
No comments:
Post a Comment