Sesuatu yang biasa diamalkan dalam masyarkat
tidak semesti betul. Banyak amalan yang dilakukan, termasuk dalam soal berdoa
ketika khatib membaca khutbah Jumaat adalah bukannya datang dari amalan Rasulullah
SAW.
Umumnya, mengangkat tangan ketika berdoa ini
sunnah. Inilah yang kita sering lakukan. Ini berdasarkan hadis Nabi Muhammad
SAW yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah yang Maha Mulia, apabila hambanya
mengangkat tangan kpadanya, ia tidak akan menolak dengan tangan kosong" (Riwayat
Al-Tirmizi no: 3556, dikelaskan sebagai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih
al-Tirmizi).
Akan tetapi, beza keadaannya ketika doa
disampaikan oleh khatib semasa membaca khutbah Jumaat. Mengikut riwayat, mengangkat
tangan semasa berdoa di dalam khutbah Jumaat bagi khatib bukanlah sunnah.
Sebaliknya, sudah memadai bagi khatib sekadar menunjuk dengan menggunakan jari
telunjuk.
Malah para sahabat mengutuk khatib mengangkat
tangan ketika berdoa semasa membaca khutbah.
Imam Muslim telah meriwayatkan: "Dari
'Umaarah ibn Ru'aibah melihat Bishr ibn Marwaan ketika di atas mimbar
mengangkat tangan dan berkata :'Semoga Allah menjadikan hodoh kedua-dua tangan.
Aku melihat Rasulullah tidak menambah apa-apa melainkan seperti ini dengan
tangannya' dan mengisyaratkan dengan jari telunjuknya." (Soheh Muslim
nombor 874)
Manakala dalam Abu Daud pula: "Dari
'Umaarah ibn Ru'aibah melihat Bishr ibn Marwaan ketika di atas mimbar
mengangkat tangan apabila melakukan doa pada hari Jumaat, dan berkata :'Semoga
Allah menjadikan hodoh kedua-dua tangan. Aku melihat Rasulullah tidak menambah
apa-apa melainkan seperti ini dengan tangannya' dan mengisyaratkan dengan jari
telunjuknya." (nombor 1104)
Berkata Imam al-Nawawi di dalam mensyarah
hadis ini: “Ini menunjukkan adalah sunnah tidak mengangkat tangan ketika
khutbah. Ini pandangan Malik dan sahabatnya dan lain-lain. Di dalam kitab
Tuhfat al-Ahwadhi menyebut bahawa hadis ini menunjukkan bahawa makruh
mengangkat tangan, dan begitulah kepada jemaah yang berimamkan dia.”
Jemaah juga tidak digalakkan mengangkat
tangan semasa khatib membaca doa, kerana makmun (yang mendengar khutbah) adalah
mengikut imam (khatib).
Akan tetapi jika Imam berdoa agar diturunkan
hujan pada hari Jumaat semasa beliau di atas mimbar, maka adalah menjadi sunnah
mengangkat tangan dan begitu juga keadaan makmunnya, disunatkan mengangkat
tangan.
Syiekh Ibn Utsaimin rh mengatakan bahawa
dibolehkan mengangkat tangan jika khatib sedang mendoakan agar diturunkan hujan
(istisqaa') di mana Rasulullah pernah mengangkat tangannya ketika berdoa kepada
Allah meminta hujan semasa khutbah Jumaat, dan dilaporkan bahawa makmum juga
turut mengangkat tangan. Menurut beliau, di dalam situasi lain tidak disunatkan
mengangkat tangan semasa khatib menyampaikan khutbah. [Fataawa Arkaan al-Islam,
ms 392].
Beberapa ulama mengatakan bahawa adalah
menjadi kesalahan orang-orang yang bersolat mengangkat tangan mereka bagi
mengaminkan doa imam, dan disebut oleh Ibnu Abidin sesungguhnya jika mereka melakukannya
maka mereka dosa ke atas yang sahih
Begitu jugalah halnya kepada mereka yang
mengangkat tangan mereka ketika imam duduk di antara dua khutbah.
Berdoa di dalam khutbah Jumaat adalah thabit
dari Nabi SAW di mana ia mendoakan ke atas mukminin dan mukminat. Di dalam
Fatwa no: 6396, Faatwa Lajhah Daa'imah LilBuhtuth Al-Ilmiyah wa Al-Ifta'
(8/233) mengatakan bahawa menyebut 'Amin' pada doa tidaklah mengapa.
Berkata Syiekh Abdul Aziz bin Baaz: "Mengangkat
tangan tidak disyarakkan semasa khutbah Jumaat atau khutbah Eid, sama ada imam
atau makmum jemaah tersebut. Malah apa yang disuruh adalah mendengar khutbah
dengan baik dan menyebut AMIN semasa Imam berdoa, tanpa meninggikan suara
(cukup untuk diri sendiri mendengar AMIN)." (Majmu' Fataawa wa Maqaalaat
Mutanawwi'ah Li Samaahah al-Syeikh Ibn Baaz, 12/339)
Kesimpulannya ialah mengangkat tangan untuk
berdoa semasa imam duduk antara dua khutbah dan juga semasa imam membaca doa
tidaklah terdapat di dalam syarak, malah ulama mengatakan ia adalah perbuatan bidah.
Doa boleh dibaca pada masa imam sedang duduk
di antara dua khutbah dengan secara perlahan tanpa mengangkat tangan dan 'Amin'
boleh dibaca secara perlahan semasa imam membaca doa.
Pun begitu, jika ada yang masih ‘degil’
meneruskan amalan yang biasa itu, mengangkat tangan ketika khatib membaca
khutbah, usahlah kita berbalah mengenainya. Begitulah juga jangan ‘dihina’ dan
dipandang serong terhadap mereka. Apa
yang penting, kita perlu memberi tahu yang benar.
Sesungguhnya dalam soal agama tidak boleh
dibuat sesuka hati tanpa mengikut apa yang benar. Jika dilakukan sesuka hati
dan berdasarkan kepada apa yang kita fikirkan tanpa berdasarkan apa
yangditetapkan oleh al-Quran dan hadis, maka rosaklah agama.
Marilah kita melakukan apa yang betul
berdasarkan apa yang dikehendaki oleh agama.
No comments:
Post a Comment