Berjenaka
memang perlu, tetapi jangan dilakukan dengan keterlaluan. Terlalu banyak
berjenaka boleh menyebabkan perhatian terhadap tugas menjadi kurang. Jadi, di
tempat kerja dan di mana-mana sahaja perlu ada jenaka yang bersesuaian tanpa mengganggu
perjalanan tugas.
Satu
lagi perkara yang perlu diberi perhatian ketika berjenaka ialah tidak menyentuh
soal peribadi orang lain. Sesuatu yang menyentuh peribadi adalah hak empunya
diri yang tidak boleh dijadikan bahan gurauan.
Biasanya,
kita sering menjadikan keadaan fizikal seseorang bahan jenaka. Malah, gelaran
seperti botak, gemuk, hitam dan pendek sering dijadikan bahan jenaka.
Panggilan
itu sebenarnya satu penghinaan kepada orang ditujukan gelaran itu. Perbuatan
itu samalah seperti mengumpat.
Kita
tidak sepatutnya meniru jenaka yang banyak dipaparkan dalam program sitcom luar
negara dan tempatan. Kebanyakan sitcom memaparkan watak yang mempersendakan
antara satu sama lain.
Malang
sekali watak orang tua, orang miskin dan satu keadaan yang dipandang hina
dijadikan bahan jenaka. Jenaka dalam sitcom sedikit sebanyak mempengaruhi minda
penonton untuk melakukan perkara yang sama.
Ada
orang beranggapan tidak salah memanggil seseorang dengan gelaran berkaitan
fizikalnya jika orang itu tidak kisah atau tidak membantah gelaran itu. Tetapi,
fikirkan mengapa dia bersikap demikian. Mungkin kerana dia telah lali dengan
gelaran itu dan tidak mahu menimbulkan perbalahan dengan rakan-rakan.
Dengan
kata lain, jika dijawab dengan jujur, sudah tentu tidak ada siapa yang ingin
digelar dengan gelaran yang melambangkan kekurangan atau keburukan diri
sendiri. Jika diri kita tidak mahu digelarkan begitu, jangalah pula dilakukan
terhadap orang lain.
Jadi,
jika ingin mewujudkan suasana jenaka, lakukan dengan kaedah yang tidak
menyinggung perasaan sesiapa pun. Carilah sesuatu yang bermanfaat yang boleh
dijadikan jenaka.
Orang
yang berfikiran kreatif boleh mewujudkan jenaka secara spontan tanpa melakukan
sesuatu yang ditegah agama dan adat. Perbuatan atau perkataan berjenaka itu
dilakukan secara bersahaja.
Malah,
dalam keadaan tertentu jenakanya tidak dianggap jenaka, tetapi tetap
menyebabkan orang mendengarnya tersenyum dan tertawa dengan sendirinya.
Kita
sepatutnya membaca sirah Nabi Muhammad yang menceritakan mengenai jenaka yang
pernah digunakan oleh baginda. Kita boleh kembangkan atau sesuaikan dengan
situasi sekarang.
Contohnya,
Nabi Muhammad pernah bertegas hanya ingin membenarkan seorang wanita menunggang
seekor anak unta. Wanita itu membantah kerana yakin anak unta tentu tidak mampu
ditunggangi. Lalu, Rasulullah menjelaskan, tidakkah setiap seekor unta itu
adalah anak kepada seekor unta yang lain, biarpun unta itu telah dewasa dan
mempunyai anak sendiri.
Itulah
antara jenaka Nabi Muhammad yang sebenarnya mengajak kita berfikir sesuatu
sebelum bersetuju atau membantah mengenai sesuatu.
No comments:
Post a Comment