Thursday 21 November 2019

BUKIT PANAU TUMPUAN PENGUNJUNG

Gambar ini menampakkan ciri tapak pesta atau pasar pagi yang terkenal terletak di bandar atau tempat ramai penduduk. Namun, sebenarnya ini kawasan agak jauh dari penempatan yang mempunyai ramai penduduk.

Biarpun terdapat gerai peniaga menjual minuman dan makanan, hakikatnya mereka yang pergi ke tempat itu bukan mempunyai niat untuk membeli. Namun, alang-alang ada yang menjual, maka ramai yang membeli dan semakin ramai pula datang menjual di situ.

Sebenarnya, gambar itu menunjukkan pemandangan di kaki Bukit Panau, Pasir Mas. Bukit Panau telah menjadi fenomina sehingga ramai yang berminat untuk mendakinya.

Pada awal 2019, tapak ini kosong. Hanya ada dua tiga buah kereta diletakkan di tempat itu di samping beberapa buah motosikal.

Bagaimanapun, setelah tular di media sosial mengenai kecantikan dan keseronakan mendaki Bukit Panau, semakin ramai yang berminat untuk mendakinya.

Setiap minggu bilangan pendaki semakin bertambah. Untuk memenuhi 'keperluan' pendaki, penduduk menyediakan kemudahan tandas di kaki bukit.

Serentak dengan itu juga, ada peniaga yang mula berniaga di situ. Bilangan pendaki dan peniaga semakin bertambah dan menjadikan tapak di kaki bukit itu seperti pesta.

No comments:

Post a Comment