Sunday 11 October 2020

AIR TANDAK DIGUNA PENDUDUK DI PEDALAMAN

 
Penduduk di kawasan pedalaman dan berbukit mendapat bekalan air bersih melalui sistem ‘tandak air’. Perkataan ‘tandak air’ biasanya digunakan di kalangan penduduk Kelantan. Di tempat lain, penulis tidak pasti. 
 
Kalau disemak dalam Kamus Dewan, perkataan ‘tandak’ bermaksud sejenis tarian Jawa. Tiada kaitan atau membawa maksud berkaitan tandak air yang biasa digunakan dalam dialek Kelantan. 
 
Sistem tandak air menghasilkan air tandak untuk kegunaan penduduk di kawasan sekitar.
 
Air tandak ini sebetulnya air yang turun dari celah-celah batu di lereng bukit disekat alirannya membentuk ampangan air atau tandak. Tandak adalah kolam kecil untuk mengumpul air.
 
Air yang ditandak akan disalurkan menggunakan saluran paip dan terus disalur ke rumah-rumah. Ia air dari sumber semula jadi. Tidak diproses seperti air di loji rawatan air. 
 
Ada beberapa kaedah tandak air bagi memastikan saluran air menjadi lancar. Gangguan sistem air tandak biasanya disebabkan daun dan kayu kering yang menutup saliran air, terutama pada musim hujan. 
 
Untuk mengatasi masalah gangguan air, kawasan tandak air perlu dibersihkan dari sampah sarap secara berkala dan lebih kerap pada musim hujan.
 
 

 

No comments:

Post a Comment