Sunday 22 October 2023

KENAPA MANUSIA MENGIKUT PERANGAI CIMPANZI

 
Manusia dan cimpanzi pernah cuba dibesarkan seperti adik-beradik oleh keluarga Kellogg (Luella dan Winthrop Kellogg). Manusia ini adalah anak mereka, Donald Kellogg.
 
Donald mula dibesarkan bersama dengan cimpanzi (Gua) ini ketika Donald berusia 10 bulan. Tujuan Kellogg buat benda ini adalah untuk tengok sama ada Gua boleh berkelakuan seperti manusia atau tidak jika dibesarkan bersama-sama manusia.
 
Mereka nak tengok pengaruh persekitaran dan genetik dalam perkembangan tingkah laku. Kellogg menjangkakan, Gua akan berperangai seperti manusia jika dibesarkan bersama-sama manusia.
 
Mengikut pemerhatian dan ujian Kellogg, Gua dapat berkelakuan seperti Donald. Pandai gunakan cawan, sudu dan mengenal orang. Malah, perkembangan Gua lebih cepat.
 
Selepas sembilan bulan mereka dibesarkan bersama-sama, Kellogg menhentikan eksperimen ini apabila Donald mula meniru percakapan Gua. Malah, Donald nak minta makanan pun bukan macam orang.
 
Donald lebih berperangai Cimpanzi berbanding Gua berperangai manusia. Cimpanzi memang tidak mampu merealisasikan bahasa komunikasi manusia. Manusia pula lentur dan fleksibel, pandai beradaptasi. Gua tidak mencapai apa yang diharapkan oleh Kellogg sebab keterbatasan Gua dalam berkomunikasi.
 
Kredit penulis dan pemilik gambar asal.

No comments:

Post a Comment