Thursday 2 November 2023

SEJARAH HARI STROK SEDUNIA

 
Tarikh 29 Oktober setiap tahun telah diisytiharkan sebagai Hari Strok Sedunia oleh Pertubuhan Strok Sedunia (World Stroke Organization). Peringatan ini petama kali dicanangkan oleh World Stroke Organization (WSO) pada tahun 2004 di Kongres Strok Dunia di Vancouver, Kanada.

Cadangan untuk menciptakan Hari Strok Sedunia, dicetuskan oleh European Stroke Initiative pada tahun 1990-an. Tetapi, disebabkan keterbatasan kewangan, ia hanya hanya herhad di Eropah. Kemudian, projek itu diteruskan oleh The European Stroke Organization dan mereka merayakan Hari Strok Sedunia pada 10 Mei.

Seterusnya, di bawah pimpinan Valdimir Hachinski, World Stroke Proclamation terbentuk pada Oktober 2006. Pada tahun yang sama, International Stroke Society dan World Stroke Federation bersatu menjadi WSO yang kemudiannya mengambil alih perayaan Hari Stroke Sedunia yang ditetapkan pada 29 Oktober setiap tahun seperti yang disambut sekarang..

Setiap tahun lebih 40,000 orang penduduk Malaysia diserang strok. Pada tahun 2021 seramai 10,221 penduduk di negara kita meninggal akibat strok. Manakala lebih 50 peratus mereka yang diserang strok mengalami gejala yang kekal seperti lumpuh.

Strok boleh dicegah dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat. Strok juga boleh dirawat jika pesakit datang dengan segera ke hospital apabila mengalami gejala-gejala serangan strok.

Bersama-sama kita memerangi penyakit strok.

No comments:

Post a Comment