Yang di-Pertuan Agong atau Raja Malaysia ialah
gelaran rasmi bagi ketua negara Malaysia. Gelaran rasmi yang penuh
adalah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Baginda mempunyai
tugas sebagai:
Pemerintah Tertinggi Angkatan Bersenjata
Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong merupakan Pemerintah
Tertinggi bagi Angkatan Bersenjata Persekutuan.
Perkara 41 Perlembagaan Persekutuan: Perintah tertinggi
angkatan tentera. Yang di-Pertuan Agong ialah Pemerintah Tertinggi
angkatan tentera Persekutuan."
Yang di-Pertuan Agong juga merupakan sumber pengampunan dan
mempunyai kuasa untuk mengurniakan pengampunan dan menangguhkan hukuman bagi
kesalahan-kesalahan yang dibicarakan oleh mahkamah tentera dan juga bagi semua
kesalahan yang dilakukan di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Labuan.
Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan: Kuasa bagi mengampun,
dsb.
(1) Yang di-Pertuan Agong adalah berkuasa mengampun dan
menangguhkan hukuman-hukuman mengenai segala kesalahan yang telah dibicarakan
oleh Mahkamah tentera dan segala kesalahan yang dilakukan dalam Wilayah-Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya; dan Raja atau Gabenor sesuatu
Negeri adalah berkuasa mengampun dan menangguhkan hukuman-hukuman mengenai
segala kesalahan lain yang dilakukan di Negerinya."
(2) Tertakluk kepada Fasal (10), dan tanpa menyentuh mana-mana
peruntukan undang-undang persekutuan berhubung dengan remitan hukuman kerana
berkelakuan baik atau khidmat khas, apa-apa kuasa yang diberi oleh
undang-undang persekutuan atau undang-undang Negeri bagi meremit, menggantung
atau mengurangkan hukuman bagi sesuatu kesalahan boleh dijalankan oleh Yang
di-Pertuan Agong jika hukuman itu telah dijatuhkan oleh mahkamah tentera atau
oleh sesuatu mahkamah sivil yang menjalankan bidang kuasa dalam Wilayah-Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya dan, dalam apa-apa hal lain,
kuasa itu boleh dijalankan oleh Raja atau Gabenor bagi Negeri di mana kesalahan
itu telah dilakukan.
(3) Jika sesuatu kesalahan telah dilakukan kesemuanya atau
sebahagiannya di luar Persekutuan atau di beberapa buah Negeri atau dalam hal
keadaan yang boleh menimbulkan waham di mana kesalahan itu telah dilakukan,
maka bagi maksud-maksud Perkara ini kesalahan itu hendaklah disifatkan sebagai
telah dilakukan di Negeri di mana kesalahan itu telah dibicarakan. Bagi maksud
Fasal ini, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Labuan dan
Wilayah Persekutuan Putrajaya, hendaklah masing-masing dianggap sebagai suatu
Negeri.
(4) Kuasa-kuasa yang tersebut dalam Perkara ini:
(a) iaitu, setakat mana kuasa-kuasa itu boleh dijalankan oleh Yang
di-Pertuan Agong, ialah antara tugas-tugas yang peruntukan mengenainya boleh
dibuat oleh undang-undang persekutuan di bawah Perkara 40(3);
(b) iaitu, setakat mana kuasa-kuasa itu boleh dijalankan oleh Raja
atau Gabenor sesuatu Negeri, hendaklah dijalankan mengikut nasihat Jemaah
Pengampunan yang ditubuhkan bagi Negeri itu mengikut Fasal (5).
(5) Jemaah Pengampunan yang ditubuhkan bagi setiap Negeri
hendaklah mengandungi Peguam Negara Persekutuan, Ketua Menteri Negeri itu dan
tidak lebih daipada tiga orang ahli lain yang dilantik oleh Raja atau Gabenor;
tetapi Peguam Negara boleh dari semasa ke semasa dengan suratcara mewakilkan
tugas-tugasnya sebagai seorang ahli Jemaah itu kepada seseorang lain, dan Raja
atau Gabenor boleh melantik seseorang untuk menjalankan bagi sementara
tugas-tugas seseorang ahli Jemaah yang dilantik olehnya yang tidak hadir atau
tidak berupaya menjalankan tugasnya.
(6) Ahli-ahli Jemaah Pengampunan yang dilantik oleh Raja atau
Gabenor hendaklah dilantik bagi tempoh selama tiga tahun dan boleh dilantik
semula, tetapi pada bila-bila masa boleh meletakkan jawatan sebagai ahli
jemaah.
(7) Seseorang ahli Dewan Negeri atau ahli Dewan Rakyat tidak boleh
dilantik oleh Raja atau Gabenor untuk menjadi ahli Jemaah Pengampunan atau
untuk menjalankan bagi sementara tugas-tugas seseorang ahli Jemaah.
(8) Jemaah Pengampunan hendaklah bermesyuarat di hadapan Raja atau
Gabenor dan Raja atau Gabenor itu hendaklah mengetuai mesyuarat itu.
(9) Sebelum Jemaah Pengampunan memberi nasihatnya mengenai apa-apa
perkara ia hendaklah menimbangkan apa-apa pendapat bertulis yang mungkin telah
dikemukakan oleh Peguam Negara mengenai perkara itu.
(10) Walau apa pun yang tersebut dalam Perkara ini, kuasa bagi
mengampun dan menangguhkan hukuman-hukuman atau meremit, menggantung atau
mengurangkan hukuman-hukuman yang dijatuhkan oleh mana-mana Mahkamah yang
ditubuhkan di bawah mana-mana undang-undang yang mengawal hal ehwal ugama Islam
di Negeri atau Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya
hendaklah dijalankan oleh Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua ugama Islam dalam
Negeri itu.
(11) Bagi maksud Perkara ini, maka hendaklah ditubuhkan hanya satu
Jemaah Pengampunan bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan
Putrajaya dan peruntukkan-peruntukkan Fasal (5), (6), (7), (8) dan (9)
hendaklah dipakai mutates mutandis bagi Jemaah Pengampunan di bawah Fasal ini
kecuali bahawa sebutan mengenai “Raja atau Yang di-Pertua Negeri” hendaklah
ditafsirkan sebagai sebutan mengenai Yang di-Pertuan Agong dan sebutan mengenai
“Ketua Menteri negeri itu” hendaklah ditafsirkan sebagai sebutan mengenai
Menteri yang bertanggungjawab bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur,
Labuan dan Putrajaya.
(12) Walau apa pun apa-apa jua yang terkandung dalam Perlembagaan
ini, jika kuasa-kuasa yang tersebut dalam Perkara ini:
(a) kena dijalankan oleh Yang di-Pertua Negeri sesuatu Negeri dan
dikehendaki dijalankan berkenaan dengan dirinya atau isterinya, anak lelakinya
atau anak perempuannya, kuasa-kuasa itu hendaklah dijalankan oleh Yang
di-Pertuan Agong yang bertindak atas nasihat Lembaga Pengampunan yang
ditubuhkan bagi Negeri itu di bawah Perkara ini dan yang hendaklah
dipengerusikan olehnya;
(b) dikehendaki dijalankan berkenaan dengan Yang di-Pertuan Agong,
Raja sesuatu Negeri, atau Konsortnya, mengikut mana-mana yang berkenaan,
kuasa-kuasa itu hendaklah dijalankan oleh Majlis Raja-Raja dan
peruntukan-peruntukan yang berikut hendaklah terpakai:
(i) apabila menghadiri mana-mana prosiding di bawah Fasal ini,
Yang di-Pertuan Agong tidak boleh disertai oleh Perdana Menteri dan Raja-Raja
lain tidak boleh disertai oleh Menteri-Menteri Besar mereka;
(ii) sebelum membuat keputusannya tentang apa-apa perkara di bawah
Fasal ini, Majlis Raja-Raja hendaklah menimbangkan apa-apa pendapat bertulis
yang mungkin telah diberikan oleh Peguam Negara tentang perkara itu;
(c) dikehendaki dijalankan oleh Yang di-Pertuan Agong atau Raja
sesuatu Negeri berkenaan dengan anak lelakinya atau anak perempuannya mengikut
mana-mana yang berkenaan, kuasa-kuasa itu hendaklah dijalankan oleh Raja
sesuatu Negeri yang dinamakan oleh Majlis Raja-Raja dan Raja itu hendaklah
bertindak mengikut nasihat Lembaga Pengampunan yang relevan yang ditubuhkan di
bawah Perkara ini.
(13) Bagi maksud perenggan (b) dan (c) Fasal (12), Yang di-Pertuan
Agong atau Raja Negeri yang berkenaan, mengikut mana-mana yang berkenaan, dan
Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri tidak boleh menjadi anggota Majlis
Raja-Raja.
Hak Keistimewaan orang-orang Melayu dan Bumiputera Di Sabah dan
Sarawak
Salah satu tanggungjawab yang penting oleh Yang di-Pertuan Agong
ialah menjaga hak istimewa orang-orang Melayu dan Bumiputera di Sabah dan
Sarawak. Hal ini dijelaskan dalam Fasal 153 (1) dalam Perlembagaan Persekutuan
seperti berikut:
"153. Perezapan quota mengenai perkhidmatan, permit dsb.,
untuk orang Melayu.
(1) Adalah menjadi tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong memelihara
kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera mana-mana Negeri Sabah dan
Sarawak dan kepentingan-kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukkan
Perkara ini."
Sumber Penghormatan dan Kebesaran
Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong merupakan sumber
penghormatan dan kebesaran. Baginda mengurniakan anugerah dan penghormatan
kepada warganegara dan bukan warganegara serta mengurniakan darjah kebesaran
kepada ketua-ketua negara asing dalam istiadat pengurniaan bintang-bintang
bersempena dengan Hari Keputeraan Baginda.
Fungsi diplomatik
Sebagai Ketua Negara, Yang di-Pertuan Agong melantik
diplomat-diplomat Malaysia di luar negara dan juga menerima mengadap
diplomat-diplomat asing yang ditugaskan di Malaysia sebelum diplomat-diplomat
asing itu mula menjalankan tugas mereka.
No comments:
Post a Comment